این متن را بخوانید و کاملاً هوشیار باشید!!!

در اکثر موارد، افراد اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار کلاهبرداران قرار می ­دهند و یا مبالغی را به حساب ­های کلاهبرداران منتقل می نمایند. عاملان طوری برنامه ریزی می­کنند که امکان تحقیق و تفکر از افراد گرفته می­شود و معمولاً با برانگیختن حس طمع و زیاده­خواهی، قربانیان را به دام می اندازند.

 

کلاهبرداری های تلفنی و پیامکی به شیوه های مختلف گزارش شده است که شایع ترین ان ها عبارتند از:

  • گدایی تلفنی: شناسایی سرمایه داران کلان در شهرهای مختلف و یا مدیران شرکت های پر درآمد در کشور و تماس تلفنی با آنها از طریق سیستم رایانه ای و جعل عنوان و تقلید صدای مقامات عالی کشور یا استان به منظور جلب مساعدت آنان برای کمک به یک بیمار یا پرداخت دیه یک زندانی و ....

  • قرعه کشی: ارسال پیامک از شماره های اپراتورهای تلفن همراه و اعلام برنده شدن در قرعه کشی

  • برنامه های تلویزیونی و رادیویی: تماس با افراد با پوشش برنامه های تلویزیونی(خندوانه، دورهمی و ...) و یا برنامه های زنده رادیویی (عمدتاً رادیو جوان و معارف) و اعلام برنده شدن شماره در قرعه کشی کمک هزینه حج و یا عتبات عالیات

  • چوپان درغگو: ارسال پیامک (با لحن عامیانه و غلط های املایی) از شماره همراه های متفاوت بصورت انبوه با مضمون کشف مجسمه و سکه های عتیقه و طلا در نقاط روستایی( عمدتاً از استانهای خوزستان و لرستان) و درخواست از افراد جهت فروش آنها؛ برقراری ملاقات حضوری با افراد در مرحله بعد و اقدام به کلاهبرداری، زورگیری و یا سرقت ( گاهاً مسلحانه).

  • پزشک نما: تماس تلفنی با نزدیکان بیمارانِ در انتظار عمل و اعلام واریز وجه جهت خرید دارویی که پزشک به صورت اضطراری و برای عمل درخواست نموده است با پوشش داروخانه های هلال احمر و 13 آبان- تماس با بیمارستان ها و معرفی خود به عنوان پزشک از سازمان غذا و دارو با ادعای ارسال سهمیه دارو-تماس تلفنی با پزشکان به عنوان پزشک معتمد انتخاب شده جهت ویزیت پرسنل فلان سازمان دولتی، درخواست حضور کنار دستگاه خودپرداز به منظور کلاهبرداری در قالب واریز یکجای هزینه های مربوط به ویزیت.

این نوع کلاهبرداری عمدتاً از داخل زندان صورت می پذیرد و در اکثر موارد محکومین به اعدام یا حبس طویل المدت، مسئولیت کلاهبرداری ها را بر عهده گرفته اند. زندانیان به سادگی اما به قیمت بسیار گزاف قادر به تهیه وسایل ارتباطی در داخل زندان هستند. کلاهبرداران با تهیه سیمکارت های فعال ( که با مشخصات افراد بی بضاعت ثبت شده و به قیمت بالاتر در سطح بازار به فروش می رسد) ضمن اقدام به کلاهبرداری، روند شناسایی خود را نیز مختل می نمایند. همدستان کلاهبرداران نیز در خارج از زندان، ضمن تهیه شمارهکارت های بانکب به نام غیر ( از طریق خرید مدارک سجلی مسروقه، مفقوده و یا افراد معتاد و بی بضاعت و افتتاح حساب در بانک ها)، بلافاصله مبالغ کلاهبرداری شده را از طریق انتقال به کارت های بانکی دیگر و یا خرید طلا، سکه، ارز و ... پولشویی می نمایند.

در همین راستا سازمان تنظیم مقررات رادیویی، سامانه استعلام مالکیت تعداد خطوط تلفن همراه(mobile count) به شماره 3000150 و نشانی اینترنتیwww.mobilecount.cra.ir را با هدف شناسایی خطوط تلفن همراه ثبت یا فعال شده بدون اطلاع مالک، راه اندازی نمود که آگاه سازی عمومی برای استفاده از سامانه در پیشگیری از کلاهبرداری موصوف مؤثر خواهد بود.