با توجه به بستر ایجاد شده برای خرید و فروش کالاهای دست دوم، افراد سودجو و کلاهبردار از این فرصت به وجود آمده سوءاستفاده کرده و اقدام به فروش کالاهای سرقتی کرده و یا با روش های گوناگون به فریب افراد و کلاهبرداری مبادرت می ورزند.

امروزه اینترنت به یکی از اصلی ترین ابزارهای اطلاع رسانی تبدیل شده است و تعداد کاربران آن از طیف های مختلف در کسب وکار، گروه های سنی و طبقات اجتماعی مختلف رو به افزایش است.
در بخش مربوط به کسب وکار و تبلیغات با توجه به مزایای بسیار زیادی که شیوه های تبلیغات اینترنتی داشته است، گرایش شدیدی به سمت تبلیغات اینترنتی نسبت به شیوه های سنتی ایجاد شده است.

استفاده از اينترنت باعث گرديد تا صاحبان آگهي و تبليغات به اهميت ارتباطي اينترنتي پي برده و با معرفي كالا و خدمات خود زمان و مكان را در تسخير خود درآورده و بهترين بازخورد را دريافت نمايند. امروزه تمام مردم مي توانند تنوع، قيمت، و تمام مشخصه هاي كالا و خدمات توليدي و ارائه شونده اي كه در هر گوشه اي از جهان وجود دارد را طبق نيازهاي خود از طريق اينترنت ببينند، انتخاب كنند ، بخرند و وجه آن را پرداخت كنند.

برخی از مزایای تبلیغات اینترنتی عبارتند از :

پوشش گسترده تر، مخاطبان هدفمند، هزینه های مناسب تر، قابلیت ردیابی ساده تر، آماده سازی سریع تر، اطلاع رسانی بیشتر، روش های پرداخت متنوع، مشارکت ساده تر مخاطبان و .... .

در کنار این مزایا تبلیغات در اینترنت دارای معایبی هم است که باید به آن ها نیز توجه نمود. در این جا به برخی از معایب تبلیغات به صورت اجمالی اشاره می کنیم  و یک مورد از آن را که اخیرا باعث بروز مشکلاتی شده است را شرح می دهیم.

برخی از این معایب عبارتند از:
 
  • عدم مشاهده فیزیکی و ماهیت واقعی کالا و خدمات قبل از خرید
  •  
  • امکان سوءاستفاده برخی از صاحبان آگهی در تعریف واقعی کالا و خدمات واقعی خود
  •  
  • امکان سوءاستفاده برخی از صاحبان آگهی از طرح و نام شرکتی دیگر
  •  
  • این احتمال وجود دارد سایت های اینترنتی همواره تحت نفوذ هکرها قرار گیرند
  •  
  • امکان تبلیغ کالا و خدمات غیر اخلاقی و غیر قانونی
  •  
علاوه بر همه معایب اشاره شده، به علت گستردگی فضای مجازی نظارت در همه سایت ها و همه تبلیغات کار سختی خواهد بود. به همین دلیل مجرمین و کلاهبرداران از فضای موجود سوءاستفاده کرده و دست به اعمال مجرمانه خود می زنند.

در چند سال اخیر شاهد استقبال چشمگیر از سایت های نیازمندی های اینترنتی مانند دیوار، شیپور و .... در کشور بوده ایم.

با توجه به بستر ایجاد شده برای خرید و فروش کالاهای دست دوم، افراد سودجو و کلاهبردار از این فرصت به وجود آمده سوءاستفاده کرده و اقدام به فروش کالاهای سرقتی کرده و یا اینکه با روش های گوناگون افراد را فریب داده و با دریافت پول هیچ کالایی به آن ها تحویل نمی دهند یا بالعکس و در برخی موارد دیگر مشاهده شده است که کلاهبرداران با فریب افراد کلیه اطلاعات بانکی آن ها را به بهانه واریز پول دریافت می کنند که بعد از آن اقدام به برداشت غیر مجاز از حساب آن ها می کنند.

در این راستا پلیس فتا از شهروندان خواسته است در هنگام معامله کالا از سایت های واسطه گر خصوصا خرید موبایل، تبلت و لپ تاپ به ارائه کارتن کالا اکتفا نکرده و فاکتور خرید را از فروشنده مطالبه کنند و پیش از هرگونه واریز وجهی به حساب فرد فروشنده کالا یا خدمات و ..... از صحت و سقم اطلاعات موصوف اطمینان حاصل نمایند.